Du er her: ForsideForeningenHistorienUdflugt til Odder 1993

Biavlerforeningens historie: En Udflugt til Odder og Alrø

Vi har lånt et eksemplar af "Brodden", som var Grenaa og Omegns Biavlerforenings blad tilbage i 80'erne og 90'erne.
Udgaven er fra vinteren 1993 (11. årgang) og indeholder blandt andet en beretning om en udflugt til Odder og til Alrø.

Afskriften er tilstræbt nøjagtig som den står. Dog med flere afsnit her.

"Udflugt til Alrø

Sommerens udflugt skulle i år afholdes sammen med Kaløvig egnens biavlerforening. Sådan kom det imidlertid ikke til at gå, for der var ikke een eneste fra den forening, som ville med.

Vi var 15 fra foreningen, som drog afsked lørdag den 26/6 i et lejet folkevognsrugbrød og 2 private biler. Turen skulle først gå til Forhistorisk museum på Moesgård og her mødtes vi kl. 10.00. Efter en tur rundt på museet og en tur ned i slotshaven kørte vi videre til Odder. Her skulle vi besøge Ejner Rasmussen og hans kone.

Ejner Rasmussens bor i en dejlig villa, ikke langt fra centrum. Vi spiste vores medbragte mad på terrassen og bagefter viste Ejner os rundt i haven. Ejner havde her et rigtig godt sted, til at drive sine hobbyer. For foruden hans bier, som stod i et lille aflukke bagerst i haven, havde han også lidt urtehave, samt en del race høns og duer. Det hele fremstod meget velholdt. Ejner har Buckfast bier. Hans dronninger kommer fra Peter Stougård og jeg skal love for, at det var nogle fredelige bier. Uden slør og næsten uden røg, inspicerede vi staderne og Ejner fortalt om, hvor glad han var for sine bier, især efter at han var gået over til Buckfast bier.

Vi blev også vist ned i Ejners slyngerum. Han sagde, at det ikke var noget særligt, men det var nu af ren beskedenhed, for nok var det ikke så stort, men der var lige hvad der skulle være og rent og pænt med fliser på væggene, så der var nok nogen, som kunne misunde ham hans faciliteter.

Mens Ejner viste os rundt på ejendommen, forberedte Ejners kone et overdådigt kaffebord. Vejret var helt perfekt så vi sad på terrassen og fyldte os med kaffe, hjemmebagt varm kringle, en meget lækker flødeskumslagkage med jordbær og derforuden flere slags småkager. Det var bare dejligt.

Midt under kaffen kom der pludselig en ung mand, som også gerne ville have kaffe og ifølge Ejner, kunne kan meget godt lide lagkage. Hans navn var Peter Stougård og han er med i den klike, som avler på Buckfast dronninger. Efter kaffen kørte vi nu mod Alrø. Undervejs kørte vi gennem omkring Åkær, det er den store gård, som er ved at falde sammen omkring ejermanden. Det er rigtigt nok. Den ser noget forfalden ud.

Ude på Alrø kørte vi først ud for enden af vejen derovre. Her trak vi lidt frisk luift og inspicerede den gamle anløbsbro, fra den gang øen ikke var landfast. Bagefter førte Peter Stougård os ud til frugtplantagen, for her har Peter og et par stykker flere indrettet sig med en parringsstation. Der stod ca. 200 Kielerstader med dronninger til parring. Derforuden stod der 5 bifamilier, som droneleverandører. Vi kiggede lidt i kasserne og nogle af og undrede os over, at det ikke vrimlede med droner i kasserne, men i.flg. Peter var det bedre at have få og velnærede droner, frem for en masse underernærede. Peters bier var også meget fredelige, han tog en håndfuld op i hånden og klemte den sammen. Der var ikke een, som ville stikke ham. Lidt senere kom Kvistgaard i klammeri med en af Peters bier og den ville nu godt stikke.
Mens vi kiggede bier på parringsstationen, forberedte Peters kone et bord med kolde drikke til os tørstige tur deltagere. Her var bl.a en herlig mjød. Vi snakkede en hel masse om biavl og forsøgte at vride noget af Peters ekspertise om dronningeavl fra ham og imens var klokken sneget sig hen ad 18. Det var på tide at vende næsen mod nord.

Turen gik nu over Norsminde og Moesgård hjem til Grenå. Vi var hjemme kl. 20 og vi havde haft en rigtig god udflugt.

Det sidste jeg vil fremhæve om denne tur, er den helt fantastiske gæstfrihed, vi mødte hos Ejner Rasmussens og hos Peter Stougårds. Vi havde da ikke drømt om så meget.

Til jer som ikke var med, kan jeg godt sige jer. "I er gået glip af noget, men til næste år får I chancen igen".

Claus Danielsen."

Begynderkursus Odder 2024
Odder Biavlerforenings begynderkursus afholdes fra
onsdag d. 6. marts til onsdag d. 3. april

Kurset bliver fulgt op af en række praktikaftener tilrettelagt for begyndere.
Tilmelding her

Nyhedsbreve om biavl
Følg med i de aktuelle opgaver i bigården

Foreningen på Facebook:

OBF's Facebookside

Videoundervisning
Se Jan Sæthers samlinger af videoundervisning (før 2012) her:
Video - Bien
Video - Praktisk biavl

Kalenderen
Stor oversigtskalender for Odder og Samsø

OBF mini-kalender
Klik på måneden for stor kalender

Næste begivenheder:

Foregående måned Marts 2024 Næste måned
M T O T F L S
week 9 1 2 3
week 10 4 5 6 7 8 9 10
week 11 11 12 13 14 15 16 17
week 12 18 19 20 21 22 23 24
week 13 25 26 27 28 29 30 31

Login fjernet

På grund af sårbarheden i et login har vi valgt at slette funktionen.

Kontakt bestyrelsen for adgang til medlemsliste m.m.

Endelig forår! Mirabellen blomstrer .........

Sommerudflugt til Samsø

Honninghøst en tidlig morgen