Du er her: ForsideNy biavlerAnskaffelserne

Anskaffelserne

Det er ikke helt få ting, man skal anskaffe, når man starter en bigård.

Men Danmarks Biavlerforening har gjort det forholdsvis nemt for dig ved at tilbyde en begynderpakke til en rimelig pris, omfattende det mest nødvendige udstyr til en start.

Den første sæson låner man sig typisk til resten, som f.eks. voksloddeapparat, slynge, skrællegafler, røresnegl osv. Meget af det kan man låne fra vores forenings ret store samling af mere eller mindre gængs udstyr (se menupunktet Udlån ... under Ny biavler).

Det eneste krav der stilles for at få begynderpakken til den lave pris er, at du skal være medlem af Danmarks Biavlerforening.

Via DBF's hjemmeside er det let at melde sig ind. Eller henvend dig til foreningens sekretær, så vil han sørge for at du bliver meldt ind.

Bierne køber man så lokalt (det er i hvert fald lettest). Du skal være opmærksom på, at begynderpakken ikke indeholder købet af en bifamilie.

Typisk vil en bifamilie koste 12-1700 kr. til levering sidst i april/først i maj.

Brugt udstyr

Med bare lidt tålmodighed kan det sagtens lade sig gøre at finde brugbart brugt udstyr.

Men er du helt uden erfaringer, bør du afgjort tage en mere erfaren biavler med på råd.

Det er svært at se som ny, hvad der er noget værd. Brugt udstyr af ældre dato kan let være mere til besvær og ærgrelse end til gavn!

Hvis du har mod på at starte med brugt udstyr, men ikke kender en biavler i forvejen, er du velkommen til at kontakte biavlerforeningens bestyrelse for at få vejledning om, hvad man skal vælge efter. Eller få at vide, hvem du kan søge råd hos. Så undgår du måske de mest åbenlyse faldgruber.

Udgifterne

Biavl er ikke nogen helt billig beskæftigelse de første år, indtil honningsalget bringer lidt balance i tingene igen.

Selv en billigt anlagt etablering løber hurtigt op i 8-10.000 kr., hvis man vil have 2-3 stader og egen slynge osv.

Vi har i foreningen med tiden anskaffet en større samling af udstyr til udlån, bl.a. tre slynger og en honningpresse. Så nogle af tingene kan man låne sig til de første år.

Nok ser udgifterne ret voldsomme ud, men med bare lidt held/dygtighed varer det ikke så mange år, før der er nogenlunde balance mellem udgifter og indtægter.

Og hvor mange fritidsaktiviteter finder man, hvor økonomien kan se så gunstig ud?